Sustainability Economics and Management Research Group (SEM)
Thematischer Überblick
Sprecher
- Prof. Dr. Bernhard Neumärker
bernhard.neumaerker@vwl.uni-freiburg.de
Tel.: +49 - (0)761 - 203-9456
Nationale Kooperationspartner
- Prof. Dr. Bernhard Neumärker, Universität Freiburg (Sprecher & Koordinator).
- Prof. Dr. Wolfgang Eggert, University Freiburg.
- Prof. Dr. Bernhard Neumärker, University Freiburg.
- Prof. Dr. Jörg Lindenmeier, University Freiburg (Speaker & Coordinator).
- Prof. Dr. Dirk Neumann, University Freiburg.
- Prof. Dr. Iris Saliterer, University Freiburg.
- Prof. Dr. Ann-Kathrin Seemann, University Freiburg.
- Prof. Dr. Günter Müller, University Freiburg.
- Prof. Dr. Dieter Tscheulin, University Freiburg.
Internationale Kooperationspartner
Laufende Projekte und Arbeiten
Projekte
- Paternalistic Implementation Concept of Sustainable LED Bulbs (SusLight)
- Tax Policies Towards a Sustainable Promotion of High Quality Light Bulbs (SusLight)
- Political Economy of Reform Strategies for the “LED Turn” (SusLight)
- The Governance of Change (Oberrheinisches Cluster für Nachhaltigkeitsforschung)
- Regional Governance in International Environment (Oberrheinisches Cluster für Nachhaltigkeitsforschung) .
Determinants of the individual acceptance of sustainable product innovations: An analysis using the example of energy-efficient LED lightbulbs (Suslight)
Forschungsarbeiten
Special Issues
- Lindenmeier, J. (Guest editor), Emotions in Prosocial Decision Making: An Editorial Essay. Journal of Nonprofit & Public Sector Marketing, 2014 26(4).
Konferenzen und Vorträge
Laufende Abschlussarbeiten (Bachelor/Master)
- Emotionen als Determinanten des nachhaltigen Konsumverhaltens. Literaturschau sowie Implikationen für Unternehmen und Politik
- Fairtrade Urbanism als Social Marketingprogramm: Grundlegendes Konzept, Gestaltung von Maßnahmen und Zukunftsperspektiven
- Eine Systematisierung der Determinanten des nachhaltigen Konsumverhaltens
Publikationen
- Dietrich, M., Drevs, F., Lindenmeier, J., Renner, S., Seemann, A.-K., Tscheulin, D. K.: Crocodile marketing: An Experimental Investigation into the Effects of Crocodile Tear Apologies on Patient Loyalty Intensions Schmalenbach Business Review: ZFBF, 2015, 67(1), 34
- Drevs, F., Tscheulin, D. K., & Lindenmeier, J. (2014). Do Patient Perceptions Vary With Ownership Status? A Study of Nonprofit, For-Profit, and Public Hospital Patients. Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, 43(1), 164-184.
- Drevs, F., Tscheulin, D. K., Lindenmeier, J., & Renner, S. (2014). Crowding-in or crowding out: An empirical analysis on the effect of subsidies on individual willingness-to-pay for public transportation. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 59, 250-261.
- Gebele, C., Tscheulin, D. K., Lindenmeier, J., Drevs, F., & Seemann, A. K. (2014). Applying the concept of consumer confusion to healthcare: Development and validation of a patient confusion model. Health services management research, 27(1-2), 10.
- Juric J., Lindenmeier J., Fritsch T., Kerssenfischer F.: Kundenseitige Akzeptanz internetbasierter Self-Service-Technologien in der Versicherungswirtschaft: Eine kausalanalytische Studie zur Wirkung von Aspekten der Technologienutzung und internetbezogener Privatheitsbedenken Zeitschrift für die gesamte Versicherungswissenschaft, 2015; 104 (1).
- Lindenmeier, J.: Promoting Volunteerism: Effects of Self-Efficacy, Ad-Induced Emotional Arousal, Perceived Costs of Volunteering and Message Framing Voluntas, 2008; 19 (1): 43-65.
- Lindenmeier, J., Dietrich, M.: Is This Voluntary Project Going to be Successful? Validation of an Instrumental Model of Volunteering Behavior Nonprofit Management and Leadership, 2011; 21 (4): 399-418.
- Lindenmeier, J., Schleer, C., Pricl, D.: Consumer outrage: Emotional reactions to unethical corporate behavior J Bus Res, 2012; 65 (9): 1364-1373.
- Lindenmeier, J., Tscheulin, D. K., Drevs, F.: The effects of unethical conduct of pharmaceutical companies on consumer behavior: Empirical evidence from Germany International Journal of Pharmaceutical and Healthcare Marketing, 2012; 6 (2): 108-123.
- Lindenmeier, J., Tscheulin, D. K., Jonas, C.: Boykott öffentlicher Organisationen – Eine empirische Analyse am Beispiel einer Kampagne gegen die Gebühreneinzugszentrale Zeitschrift für öffentliche und gemeinwirtschaftliche Unternehmen, 2009; 32 (3): 240-257.
- Lindenmeier, J., Dietrich, M., Renner, S.: Individuelle Bereitschaft zur Teilnahme an betrieblichen Freiwilligenprogrammen: Die Effekte des regulatorischen Fokus und von innerbetrieblichen Referenzgruppen Zeitschrift für Personalforschung, 2010; 24 (4): 386-400.
- Lindenmeier J, Drevs F: Rate Fences bei Personenverkehrsunternehmen: Bedeutung im kapazitätsbasierten Revenue Management, grundlegendes Konzept und kundenseitige Wahrnehmung Zeitschrift für Verkehrswissenschaft, 2012; 83 (3): 188-207.
- Lindenmeier J, Tscheulin D: Zur Anwendbarkeit des Revenue-Managements in der öffentlichen Wirtschaft Betriebswirtschaftliche Forschung und Praxis, 2007; 59 (3): 270-288.
- Lindenmeier, J. (2014). Emotions in Prosocial Decision Making: An Editorial Essay. Journal of Nonprofit & Public Sector Marketing, 2014, 26(4), 281-289.
- Renner, S., Lindenmeier, J., Tscheulin, D. K., Drevs, F.: Guilt appeals and prosocial behavior: an experimental analysis of the effects of anticipatory versus reactive guilt appeals on the effectiveness of blood donor appeals. Journal of Nonprofit & Public Sector Marketing, 2013; 25 (3): 237-255.
Konferenzen und Vorträge (abgeschlossen)